Flytta verksamheten ut i cyberrymden

Många av dagens aktiva, och många gånger också framgångsrika företag, finns idag ute i de traditionella och fysiska butikerna. Det vill säga att det är verksamma offline, ute i verkligheten, men ännu inte online. För dem som ännu inte har tagit steget ut på webben, finns det många gånger marknadsandelar att fåna upp så länge ens konkurrenter inte har varit där sedan länge. Även om andra i branschen säljer på nätet, kan man alltid göra det bättre. Men kan egentligen alla verksamheter även bedriva sitt företag på nätet? Svaret måste faktiskt bli ja.

Möbelbranschen har lyckats online

Några exempel är de branscher som man förr ansåg inte hade en chans, men som idag finns på nätet. Billiga möbler kan kännas svåra att sälja online, eftersom att kunderna kan tänkas vilja se dem innan det görs en beställning. Sanningen är dock att det idag går bra för olika möbelvaruhus, som Klubbkompis.se, på nätet. Med modern teknik kan återskapa hur möblerna ser ut så pass bra, att allt fler väljer att köpa till och med möbler i cyberrymden. Till stor del för att möblerna där ofta är billigare men också för att man som privatperson sparar så mycket tid. Några andra branscher man trodde skulle få det svårt att marknadsföra på nätet, innan utvecklingen kom till samma nivå som idag, var bland annat:

  • Restaurangbranschen
  • Livsmedelsindustrin
  • Musikindustrin

Mat ansåg man vara kritiskt och svårt online

Det som är självklart idag var ofta långt ifrån lika självklart för bara några år sedan. Under år 2007 var en av de stora nyheterna att den stora, kooperativa matkedjan Coop trodde på idén om att börja sälja stora delar av sitt sortiment också på nätet. Det som man kunde vinna på att handla online istället för på den lokala Coop-butiken, var tid. Även om många var skeptiska till idén såg man i resten av samhället ett beteende hos människor att handla allt mer online. Därför bestämde man sig för att testa. Istället för att göra tjänsten möjlig för hela landet, valde man ut en stad i Sverige som försök till den nya tjänsten. När media rapporterade om detta hade man i många artiklar en skeptiskt ton och det var tydligt att många var skeptiska till om det verkligen fanns ett behov hos kunderna av en tjänst som denna. Frågan är då hur det ser ut idag?

Men hur ser ut idag?

Idag har marknaden för mat som beställs och levereras fram till dörren vuxit explosionsartat. Detta både i form av företag som levererar färdiga matkassar med livsmedel till förutbestämda menyer och rätter, och företag där man själv plockar ner sina önskade varor i kassen precis som på en helt vanlig mataffär. Om det hela är en övergående trend och en tillfällig modefluga eller ett beteende som är här för att stanna återstår att se. Helt klart är dock att de flesta hushåll idag vill spara tid till det som känns värdefullt och samtidigt gärna säker hjälp för nyttig matinspiration samt att detta är ett beteende som nu har hållit i sig under några år. Precis som billiga möbler visade sig matvaror vara fullt möjliga att sälja på nätet.