Hygien på kontoret

De flesta spenderar merparten av sitt vakna dygn på jobbet. Vilket betyder att arbetsmiljön har stor inverkan på vår hälsa. Hur är det ställt med hygienen på din arbetsplats? Hur håller man kontoret friskt? Och vad gör man om man, trots allt, blir sjuk?

Det har precis varit högsäsong för vinterkräksjuka. Här är några tänkvärda punkter för den som vill undvika att drabbas av vanliga vardagsepidemier.

  • Städa. Ett städat kontor är ett friskt kontor. Håll extra koll på ytor som kan sprida bakterier (tangentbord och annat som ständigt vidrörs) bör desinfekteras med jämna mellanrum. Då amerikanska forskare placerade ett virus på ett kontors dörrhandtag hade hälften av de 80 anställda smittats innan arbetsdagen var över. Det är därför viktigt att det alltid finns tillgång till rätt Städmaterial. Det är dessutom bra om alla turas om att hjälpa till med städningen – eftersom för mycket stillasittande också utgör en hälsofara. Man sparar dessutom in kostnaden för städhjälp!
  • Handhygien. Tvätta händerna – tvätta händerna – tvätta händerna – det kan inte sägas för ofta. Se till att händerna är rena efter att du kommer på morgonen (särskilt om du har rest med kollektivtrafiken). Att ha handspritstationer under vinterhalvåret är också en bra idé. Det visar inte bara omtanke för de anställda, utan är också finansiellt smart – eftersom enstaka baciller hindras från att spridas och slå ut stora delar arbetsstyrkan och störa jobbflödet.
  • Immunförsvaret. Det finns olika sätt att boosta sitt immunförsvar. Att träna högintensivt cirka 2-3 timmar i veckan minskar smittrisken för, bland annat, influensa. Försök också kombinera detta med ett hälsosamt intag av antioxidanter. Blåbär, gojibär, solrosfrön, paranötter, granatäpplen, jordgubbar är exempel på superfoods du kan vräka i dig. Det är också bra att dricka grönt te och rödvin (i rimliga mängder – såklart – och inte om du redan är sjuk).

Det här gäller om man är sjuk

Du har gjort allt du kunnat för att hålla dig frisk, men utan att lyckas. Vad händer nu? Arbetsmiljöverket uppger att sju av tio svenskar går till jobbet fast de är sjuka – något som är respektlöst mot de arbetskollegor som riskeras att smittas. Men hur ska man veta när det är säkert att jobba, och när man ska stanna hemma? Frågan är väldigt individuell och tricket är att lyssna uppmärksamt till den egna kroppens signaler. En bra tumregel är att aldrig jobba med feber, eller under början av en förkylning, då den smittar som mest. Och om man har varit magsjuk ska man stanna hemma i två dygn efter att man blivit symptomfri.

Om man blir sjuk är det viktigt att sjukanmäla sig direkt. Din arbetsgivare har inte någon skyldighet att betala ut sjuklön innan sjukanmälan är gjord, så tills dess blir du själv tvungen att bekosta din frånvaro. För den första dagen, den så kallade karensdagen, får man inte heller någon ersättning. Och din chef har rätt att höra av sig och ställa frågor om ditt hälsotillstånd. Efter två veckor tar Försäkringskassan över ansvaret för sjuklön. Sjuklönen är lagstadgad och reglerna för den gäller oavsett om ni, på er arbetsplats, har kollektivavtal eller inte.