Inte bara profilkläder

Mässa med många montrarDet är mycket vanligt att företag marknadsför sig med hjälp av profilkläder, men är det alltid det bästa alternativet? Kanske är det smartare att hitta profilartiklar som har anknytning till den egna verksamheten?

Marknaden för profilkläder är stor i Sverige, och det är mycket populärt att beställa framför allt t-shirts och jackor med sin företagslogotyp. Men som alla som någonsin tittat i en broschyr för ett företag som säljer den här typen av kläder så finns det betydligt mer att välja på när det kommer till profilartiklar. Därför bör man välja med omsorg.

Att välja profilartiklar

En väl vald profilartikel gör mer för att marknadsföra företaget än tio dåliga. Hur ska man då resonera för att hitta passande produkter? Svaret är både enkelt och svårt: utgå från den egna verksamheten, och ställ er följande frågor.

  • Inom vilken sektor är ni verksamma, och finns det profilartiklar som kan kopplas till er sektor? Ett IT-företag kan sätta sin logga på USB-minnen eller powerbanks, ett skogsbolag kan dela ut vikbara muggar eller något annat som lämpar sig i skogen, och ett företag som arbetar med sportprodukter kan välja sportkläder med sin logotyp. Profilkläder kan med andra ord vara en bra idé, men det ska helst ligga tanke bakom.
  • Vilka är era kunder, och vilka vill ni ska bli kunder hos er? Svenska kennelklubben har många typer av profilartiklar, för både hunden och hundägaren. Men de säljer också gosedjur i form av hundar, muggar med hundmotiv och annat som passar för de som älskar hundar, men av en eller annan anledning inte kan ha hund. Kanske är det bara något tillfälligt som gör att dessa inte kan ha hund, och om de senare skaffar hund, t.ex. när de får bättre ekonomi, kommer de troligen att gå med i klubben.
  • Stämmer produkten överens med företagets eller verksamhetens profil? Om man profilerar sig på miljövänlighet kan man t.ex. inte välja en produkt som innehåller miljöfarliga ämnen. Undvik t.ex. ftalater.

Det finns inte några givna svar på vad som är en bra profilprodukt. Om ni i din verksamhet ställer er frågorna ovan kommer ni dock att kunna komma fram till vad som skulle vara en riktigt bra produkt för att marknadsföra just er verksamhet och era produkter eller tjänster.