Marknadsföring offline

Idag finns det ett starkt fokus på att marknadsföra sig och synas online. Det är egentligen bara att titta på vad den här webbsidan, och många andra liknande, handlar om. Att starta företag online, sköta företaget och försäljningen online och inte minst sköta sin marknadsföring online är alla kloka drag – men räcker det verkligen? Det är inte meningen att säga emot sig själv här, visst räcker det för väldigt många företag. Väldigt många företag använder inte ens sin fulla potential till marknadsföring online, vilken skulle räcka och bli över om den verkligen utnyttjades. Men likväl finns det företag, situationer och sektorer där marknadsföring online inte riktigt räcker.

Det handlar egentligen om flera faktorer. Allt ifrån att synas, till ett enhetligt och konsekvent intryck till att leva upp till förväntningar och sist till att faktiskt göra det lilla extra som får en att sticka ut. Istället för att bara prata i abstrakta termer kommer här lite praktiska exempel istället.

Att synas

Det är ungefär så enkelt som det låter. Att synas offline genererar trafik till webbsidan online. Om din logga och webbadress syns av folk kommer mer människor att besöka din webbsida. Så enkelt är det. Oavsett om den syns på ett paraply, i en tidning eller på en reklampelare.

Enhetligt och konsekvent

Tänk dig att du går in på Media Markt och letar efter en säljare. Hur identifierar du säljaren? Just det, på kläderna. Deras utseende är enhetligt och konsekvent eftersom de har profilkläder med loggan på. Detta är klart att rekommendera om du ska marknadsföra dig offline, exempelvis på en mässa eller så. Köp profilkläder och liknande på www.creativereklam.se/.

Leva upp till förväntningar

Tänk dig en brevbärare i mjukisbyxor och ett slitet linne. Som följs av nästa brevbärare i kostymbyxor och en t-shirt. Inom vissa branscher ska man se ut på ett visst sätt och vissa profilkläder på sig för att leva upp till vad kunder förväntar sig av en.

Att göra det lilla extra

Jämför en bilverkstad där du blir mött av en bilmeck med smutsiga händer och kläder som luktar svett och en bilverkstad där en reception möter dig med en välvårdad person med god känsla för service. Denna ledsagar sedan dig och din bil till bilmecken. Vilken verkstad tycker du gör det lilla extra för sina kunder?

Glöm inte bort att rätt marknadsföring är a och o för att gå runt. Läs gärna mer om vikten av bra marknadsföring här.