Marknadsföring online

en laptop som en man skriver påAtt ha ett företag online innebär för många att det mesta av verksamheten är belagd på Internet, alltså att man väljer att sköta sin marknadsföring online. Oftast gör man detta av praktiska skäl och med en strategi som alltid är på Internet så blir det oftast praktiskt för företaget. Det kan tyckas vara helt normalt om man har ett webbaserat företag att det är just onlinemarknadsföring som gäller. Dels för att detta är den mest praktiska vägen att gå för att locka in sina kunder, med bara ett klick. Men även för att Internet känner man och därför blir det en bra satsning.

För- och nackdelar

En klar fördel med marknadsföring online är att man är där kunderna är och att det blir en enkel väg att gå från annons till er hemsida. En positiv del i att marknadsföra på nätet är att det är en mätbar form av marknadsföring, man kan alltså mäta hur trafiken kommer in på er hemsida och vad som leder till ett köp. Med allting finns det även en baksida och en nackdel med att marknadsföra online är att man tappar en del kunder som inte finns på nätet. Ännu en nackdel är att man kanske inte har koll på vilken marknadsföring man ska satsa på och hur man lyckas med den. Dels är det en svår nöt att bara anta att det bara är att köpa annonsplatser i tidningen, man måste självklart utvärdera vart kunderna finns och hur man når dessa. Ett tips är att ta hjälp av en mediebyrå såsom mediaview. De kan hjälpa er med en strategi och planering innan ni sätter igång, de följer dessutom upp arbetet och ser till så att kunden är nöjd med resultatet, smidigt helt enkelt.