Syns med profilkläder på mässa

Behöver verkligen internetbaserade företag göra reklam för sig själva rent fysiskt med hjälp av produkter eller kläder? Självklart, speciellt om det är dags att ställa ut på mässa.

11849114-mixedGenom att ha produktsajten profilkläder med ditt företags logga på när du står på mässa visar du dina kunder klart och tydligt vem du är och skapar samtidigt en kännedom om ditt företag. Du får helt enkelt folk att känna ditt varumärke. Det är med andra ord extra viktigt att ha profilkläder om du är ett nytt varumärke på marknaden. Men det är självklart inte det enda du ska göra för att lyckas på mässan. Till exempel gäller det att få en bra plats och ha en bra monter – det är i alla fall vad Linda Brüdigam i Västerås tipsar om i en intervju med Driva Eget. Vad hon gjorde var nämligen att ställa ut på Formex när hon lanserade sitt varumärke och sin produkt, och det hon önskar att hon hade tänkt på innan var att beställa just fler profilprodukter med sin logga på innan mässan, för de tog nämligen slut väldigt fort. Men hennes andra knep för att lyckas är:

  • Ha en bra monter – tänk på placering, belysning, inredning och se till att utnyttja minsta centimeter till max, både höjd, väggar och golv.
  • Presentation på hemsida – en mässa såsom Formex eller annan typ av branschmässa har ofta en hemsida att skriva en presentation om sig själv och sitt företag, spendera en stund på att göra en bra och genomförlig presentation för att locka besökare till din monter.
  • Dela ut gratisprodukter – det behöver inte vara något stort, men det bör ha din logga på.

Syns med profilkläder och prylar även på IT-mässa

12821924-stockholmsmassan - kopiaInte bara är det Formex-mässor och liknande som det är viktigt att synas på. Arbetar man till exempel med it och ska ställa ut på en sådan mässa är det minst lika viktigt att synas. Men på denna typ av mässa är det andra strategier man ska satsa på enligt experterna som ComputerSweden pratat med. Enligt dem är det nämligen två saker man ska satsa på: Egna varumärket och använda det för att öka sin försäljning. Vad man därför tipsar om är att det verkligen är viktigt att satsa på en bra monter för att dra dit besökarna. Något oväntat eller spektakulärt är att föredra för att dra åt sig uppmärksamheten från sina konkurrenter. Och inte minst att välja ut rätt representanter att stå i montern. Personer som gör sig bäst på mässa behöver inte vara företagets allra mest kompetenta medarbetare, men däremot dem mest socialt begåvade. Detta för att locka dit besökarna till sig och skapa en god stämning. Gillar besökaren dig som person så kommer de även att gilla varumärket som du representerar. Det kommer även generera bättre försäljning. Något man också kan göra för att säkra försäljningen är att redan innan mässa bjuda dit specifika personer till säljmöten, och viktigt är att man då väljer nyckelpersoner i kundgruppen som till exempel inköparen som ska bestämma om de vill ha din vara eller tjänst. Kom dock ihåg att det är viktigt att separera dina representanter i montern från övriga mässbesökare – enklast är därför att bära just profilkläder med din logga på vilket gör att det tydligt syns att det är dig eller din representant besökaren ska vända sig till.