Viktigt att ha i åtanke när man startar eget!

Allt fler väljer att söka lyckan genom att starta egna företag och oavsett vilken typ av företag man väljer att starta finns en sak som alla affärsidéer har gemensamt: behovet av marknadsföring!

Att bara starta ett företag och förvänta sig att det ska rulla på utan att man gör något för att pusha sina kunder i rätt riktning är inte rätt väg att gå. Det som krävs för att ett nystartat företag ska gå runt är engagemang och en effektiv marknadsföringskampanj. Sedan är det viktigt att kontinuerligt attrahera nya kundkretsar och addera dessa till sin befintliga. För småföretagaren kanske detta låter som ett alltför stort projekt att ta sig an, men det finns en hel del enkla knep att använda sig av!

Nätverka för att synas och sälj in ditt företag hos potentiella kunder!

Om ditt företag exempelvis är fokuserat på blomsterindustrin och främst riktar sig till innehavare av blomsteraffärer kan en god idé vara att besöka potentiella kunder. För att sedan få kunden att minnas just dig och välja ditt företag som sin återförsäljare är det viktigt att ge ett bra intryck samt lämna dina kontaktuppgifter. Det absolut enklaste sättet är att alltid bära med dig visitkort som du enkelt skapar hos johnlook.com där du även kan beställa andra trycksaker med ditt företags logga på. Viktigt att tänka på är att du väljer en design som passar just dig och din affärsidé. Om man arbetar med blommor kan detta vara en passande del i designen men om man istället arbetar med exempelvis datateknik bör man välja något som passar för just den branschen. Det hela handlar om att nischa sig och låta potentiella kunder att ta del av dina tjänster!

Våga samarbeta!
Ett hett tips för att få dina produkter att komma ut och synas på marknaden är att skaffa lämpliga samarbetspartners. Äger du till exempel en butik som säljer blommor kan du samarbeta med en butik som säljer vaser och vise versa. För att knipa en riktigt bra partner är det viktigt att fokusera på vad du kan göra för dem och se inte enbart till dina egna vinstchanser. Nyckeln är att få dina potentiella samarbetspartners att förstå varför ett samarbete med just ditt företag kommer gynna dem. Alla tänkbara marknadsområden går att kombinera med varandra så var kreativ när du väljer samarbetspartners!